
Medical Village » המרכז לטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר
מרכז אבחון רפואי להפרעת קשב ופעלתנות יתר
האם הילד מתקשה להתרכז בכיתה? מוסח בקלות? מגיב באימפולסיביות או מתמודד עם קשיים רגשיים, התנהגותיים או לימודיים? לפני שמתחילים בטיפול, חשוב להבין לעומק מה מקור הקושי – ולהבחין בין הפרעת קשב לבין מצבים אחרים שיכולים להיראות דומים. האבחון הרפואי להפרעת קשב וריכוז הוא שלב חשוב ומשמעותי, שמאפשר להסתכל על התמונה השלמה – ולבנות תהליך טיפולי מדויק לילד שלכם.
המרכז מעניק אבחון וטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר, לילדים בגילאי 6-18 שנים, באמצעות גישה משולבת על ידי מומחים בתחום.
האבחון והטיפול מתמקד בצרכי הילד ומקיף את כלל ההתערבויות הקיימות: תרופתיות, התנהגותיות ורגשיות. המטרה היא לאפשר לילד להרחיב את ארגז הכלים האישי שלו לצורך התמודדות ארוכת טווח ובניית מסוגלות לחיים, ולתת מענה וליווי מקצועי למשפחה.
מודל ה- One-Stop Shop מאפשר לנו לא רק להפנות את הילד לתמיכה נוספת אלא גם לסגור את המעגל הטיפולי כך שהרופא המאבחן הוא גם המפנה וגם העוקב אחר הטיפול, ונמצא בקשר ישיר עם מגוון אנשי המקצוע הקיימים במרכז. באופן זה, ההורים והילד מקבלים מעטפת טיפולית תחת קורת גג אחת ללא בירוקרטיה מיותרת. הכל מתבצע במקום, במהירות, ביעילות, בשיתוף פעולה מלא ומתוך ראיה רחבה של הילד ומשפחתו.
במרכז מתקיימות ישיבות צוות, בהן הצוות המקצועי חושב ביחד ומתבונן מנקודות מבט מגוונות – לימודית, התפתחותית, תעסוקתית, משפחתית וחברתית – כך שההורים מקבלים מענה רחב ומשולב במקום אחד.
המרכז נותן מענה טיפולי לקשיים רגשיים, חברתיים ונפשיים נוספים, כך שאין הכרח להיות מאובחן על מנת לקבל טיפול במרכז. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר על מנת לבחון איך אנחנו יכולים לעזור.
במרכז להתפתחות הילד במדיקל וילג' חדרה,
האבחון מתבצע על ידי רופא ילדים מומחה בעל הסמכה רשמית לאבחון להפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD), כחלק מגישה משולבת ורב-תחומית הכוללת גם צוות פרא-רפואי טיפולי.
מה כולל האבחון?
האבחון הרפואי מתבצע במפגש אישי עם ההורים והילד (כ-60 דקות), ומחולק לשלושה חלקים:
- שיחה עם ההורים – סקירת התפתחות, תפקוד יומיומי, קשיים במסגרות חינוכיות, היסטוריה רפואית ומשפחתית.
- ראיון רפואי עם הילד – תצפית, שיחה בגובה העיניים, והתרשמות ישירה מהתפקוד והוויסות.
- סקירת שאלונים – ניתוח שאלונים ממולאים מראש על ידי ההורים והמסגרת החינוכית.
בסיום האבחון, תתקיים שיחת סיכום עם ההורים – ובה תוצג ההערכה הקלינית, יינתן הסבר על ממצאים, המלצות טיפול, והמשך תהליך אישי לפי הצורך.
מה חשוב לדעת לפני שמגיעים?
- יש להגיע עם שאלונים מלאים ומודפסים (הורה + מורה) – שיישלחו אליכם מראש.
- ניתן לבצע מראש מבדק מוקסו, אבחון פסיכודידקטי או בדיקות נוספות – אך אין חובה לכך.
- אבחון קשב אינו בודק לקויות למידה – אלא עוסק בהפרעה עצמה. לצורך התאמות בבחינות יש צורך (בנוסף) באבחון פסיכודידקטי.
ניתן לקבוע פגישת מעקב רפואי גם לילדים שאובחנו בעבר ורוצים לחדש טיפול או להתאים אותו מחדש.
מה קורה לאחר האבחון?
- תקבלו סיכום כתוב ומפורט, כולל המלצות להמשך טיפול, דרכי התמודדות, והפניה לשירותים קיימים במרכז (טיפול רגשי, הדרכת הורים, ריפוי בעיסוק ועוד).
- במידה ונמצא צורך בטיפול תרופתי – הרופא ילווה אתכם גם לאחר המפגש: דרך מייל אישי, ייעוץ להמשך מעקב, ושינויים בטיפול לפי הצורך.
- הסיכום ישמש אתכם גם מול יועצת בית הספר, לבקשת התאמות לימודיות (למשל: הפסקות יזומות, חלוקת מטלות, הארכת זמן).
ניתן להגיש את סיכום האבחון לרופא המטפל בקופה או ליועץ חינוכי.
למה דווקא אצלנו?
- האבחון נעשה בגישה רפואית מקיפה, מתוך הסתכלות רחבה על תפקוד הילד.
- התהליך מלווה על ידי צוות רב-תחומי המכיר היטב את עולמם של ילדים עם ADHD.
- תהליך ההמשך נבנה מתוך שיתוף – ומותאם אישית לצרכים של הילד ושל המשפחה.
- המרכז פועל בשיתוף עם כללית מושלם ומוכר על ידי הביטוחים הפרטיים.
רוצים לבדוק אם אבחון רפואי מתאים לילדכם?
לחצו כאן לשליחת הודעה בוואטסאפ
נשמח להיפגש, להקשיב ולתת לכם תמונה ברורה ומדויקת על מה שקורה.
ממוקם במתחם מול החוף וילג'
המרכז ממוקם המתחם המרפאות מדיקל וילג', במול החוף וילג' בחדרה בניין B, קומה 2
שאלות נפוצות
הפרעת הקשב מוגדרת ב DSM-V כהפרעה המשלבת תסמינים של חוסר קשב ופעלתנות יתר אשר פוגעים בתפקודו של הילד במגוון מסגרות חיים.
תסמיני חוסר קשב הינם מגוונים וכוללים שכחנות, פזרנות, דחיינות, חוסר תשומת לב לפרטים, קושי להתמיד במטלות והימנעות מפעילויות המצריכות חשיבה ממושכת ומאמץ מנטלי.
אצל חלק מהילדים תסמינים אלו ילוו בתסמיני פעלתנות יתר ואילו אצל אחרים יופיעו תסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות בלבד.
תסמיני פעלתנות יתר הינם מגוונים וכוללים תחושה של מנוע פנימי, תנועתיות ותזזיתיות בלתי פוסקת, דברנות, חוסר סבלנות והתפרצות לדברי אחרים, קושי של הילדים להמתין לתורם או להישאר ישובים לאורך זמן.
חשוב להדגיש שתסמינים אלו בפני עצמם אינם מגדירים את ההפרעה.
כולנו חווים תסמינים שונים של חוסר קשב ופעלתנות יתר לסירוגין. האבחון המדוייק יבחן את התסמינים אל מול גילו של הילד, טווח הקשב המצופה ממנו, התנהגותו בכיתה ובבית, עם חברים ובמסגרות חיים שונות, בשילוב שאלונים (הורה ומורה) וראיון מקיף. כמו כן, המפגש הרפואי הראשוני יכלול תשאול מקיף באשר לרקע הרפואי, התפתחותי ומשפחתי של הילד.
לקות למידה מתבטאת בקושי ברכישת אבני היסוד בלמידה משמעותית. לרוב הקושי יתבטא בכישורי שפה (קריאה וכתיבה) או חשבון בשנים הראשונות בביה"ס היסודי.
בעבר היו בשימוש הגדרות שונות לתיאור לקות למידה, אשר עשויות להיות מוכרות לחלק מההורים. דיסלקציה נקראת כיום לקות למידה שפתית ודיסקלקוליה נקראת בהתאמה לקות למידה בחשבון. אבחון לקות למידה מתבצע בנפרד מאבחון הפרעת קשב ופעלתנות יתר. בהקשר זה, חשוב לציין שבכ-40% מהמקרים קיים גם מרכיב של לקות למידה בילדים הסובלים מטווח קשב קצר. הטיפול להארכת טווח הקשב ולשיפור התפקודים הקוגניטיביים אשר מתבצע במרכזנו מאפשר לילדים פנאי ללמידה משמעותית והוראה מתקנת, ובכך נפתחת הדרך לגישה מכילה אשר רואה את מלוא הפוטנציאל הקיים בילד ועוזרת לו לפתח מסוגלות, להאמין ולהגשים עצמו.
על פי הצורך נמליץ על אבחון פסיכודידקטי (החל מסוף כיתה ג') אשר מבוצע גם הוא במרכזנו וכולל מספר פגישות עם פסיכולוגית חינוכית התפתחותית מומחית באבחון לקויות למידה.
בנוסף ללקות למידה, ילדים הסובלים מהפרעת קשב ופעלתנות יתר עלולים לפתח קשיים חברתיים עד כדי חרדה חברתית, תחושת חוסר בטחון וירידה בערך העצמי עד כדי דיכאון, והפרעת התנהגות המתבטאת בהתפרצויות זעם, חוסר ויסות רגשי, עד כדי אלימות, התנהגות מסוכנת והפרעת התנהגות מתריסה מתנגדת (Oppositional Defiant Disorder). כמו כן, חלק מהילדים יפתחו תלות בשימוש בחומרים פסיכואקטיביים ואחרים יסבלו מקשיי שינה.
בהתאם לצורך וע"פ התרשמות הצוות המטפל, קיימת אפשרות להפנות ילדים לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי במרכזנו, במקרים בהם קשיים נפשיים אינם מקבלים מענה מספק על אף טיפול יעיל להקלת תסמיני הפרעת הקשב.
שיתוף הפעולה עם ההורים הכרחי כמובן להצלחת כל טיפול בילדים. במרכזנו קיימת אפשרות לטיפול דיאדי בו נתמקד בהדרכת הורים תוך שיתוף ושיקוף הקושי איתו מתמודד הילד ואיתור הדרכים בהן ההורים עשויים לתרום לוויסות הרגשי של הילד, לשיפור יכולותיו הניהוליות ולפיתוח וטיפוח התפקודים הקוגניטיביים שלו באמצעות טכניקות מתקדמות כגון POET ו- CogFun.
אלו הם ארבעת העמודים עליהם עומדת כל הדרכה לאורח חיים בריא, כאשר המרכיב החמישי החשוב לא פחות הוא הגבלת שעות המסכים. ילדים הסובלים מהפרעת קשב ופעלתנות יתר נוטים להעביר שעות ארוכות מול המסך (טלפון, טבלט, מחשב, טלוויזיה) אם מכיוון שהם מתקשים להעסיק עצמם בפעילויות אחרות, ואם מכיוון שההורים מפנים אותם למסך ע"מ לקבל מעט שקט.
ככל שהפרעת הקשב חמורה יותר כך מומלץ להגביל יותר את שעות המסכים בבית.
עד כיתה ד' מומלץ להמנע משימוש בטלפון נייד ולהגביל לשעה אחת ביום את זמן הטלוויזיה והמחשב גם יחד.
כמו כן, חשוב לעודד את הילדים לקריאה. היכולת לקרוא ספר באופן עצמאי מרחיבה את האופקים, מעשירה את הדמיון, מהווה פעילות פנאי שקטה ותורמת לפיתוח הקשב ולהתכנסות לפני השינה. כחלק מהדרכת ההורים במרכז אנו ממליצים להמשיך להקריא לילדים ספרים עד שהם רוכשים את היכולת בעצמם.
במדיקל וילג' אנו מאמינים בטיפול משולב בהפרעת קשב המציב את הילד ומשפחתו במרכז ומאפשר לכל ילד לקבל את המענה המדויק עבורו, תוך אבחון מעמיק והבנה רחבה של צרכי הילד המשתנים בהתאם למכלול הגורמים עימם הוא מתמודד. אין טיפול אחד דומה למשנהו כפי שאין ילד אחד הדומה לאחר.
כל מטופל הנכנס אלינו מהווה דף חדש והגישה הייחודית שלנו מאפשרת לכתוב את הטיפול ביחד.
כאשר יש הפרעת קשב עולים קשיים בהתארגנות, בוויסות ושליטה,בזיכרון וכו'. כתוצאה מכך עלולים להיווצר קשיים בתחומים שונים בחיים: חברתיים, לימודיים, אישיים ולגרום למצוקה רגשית וטיפול רגשי בא לתת מענה והכלה לאתגרים שהילד חווה. וגם ההורים צריכים להדרכה וליווי בהתמודדות עם הקשיים. לכן הטיפולים אצלנו מסתכלים על המשפחה כמערכת שלמה ועל ההורים כחלק אינטגרלי בטיפול.
מטרת הטיפול היא לתת מענה נפשי ורגשי לילד/ נער, לייצר סביבה נעימה ומקבלת בה אפשר לעבוד על האתגרים עמם הילד מתמודד.
כאשר יש הפרעת קשב עולים קשיים בהתארגנות, בוויסות ושליטה,בזיכרון וכו'. כתוצאה מכך עלולים להיווצר קשיים בתחומים שונים בחיים: חברתיים, לימודיים, אישיים ולגרום למצוקה רגשית וטיפול רגשי בא לתת מענה והכלה לאתגרים שהילד חווה. וגם ההורים צריכים להדרכה וליווי בהתמודדות עם הקשיים. לכן הטיפולים אצלנו מסתכלים על המשפחה כמערכת שלמה ועל ההורים כחלק אינטגרלי בטיפול.
מטרת הטיפול היא לתת מענה נפשי ורגשי לילד/ נער, לייצר סביבה נעימה ומקבלת בה אפשר לעבוד על האתגרים עמם הילד מתמודד.
ככלל אין אפשרות במכון לבטל או לשנות תור לטיפול שהוא על בסיס שבועי או חוזר, במידה ויש צורך חריג לביטול או דחייה של התור יש צורך בעדכון עד 48 שעות קודם התור. במידה ויש ביטול במהלך 48 השעות שלפני התור, המטופל ישלם את כל עלות הטיפול. זאת מתוך הכרה בזמן המטפלים והחשיבות בקביעת טיפול באופן סדיר ורציף.
אפשר להתקשר או לשלוח הודעה למספר 0542677292 או לפנות אלינו
למייל בכתובת adhd@medical-village.co.il
שעות הפעילות של המרכז הן 8:00-20:00 וימי שישי 8:00-12:00
משך טיפול במכון בדרך כלל הוא 45 דקות, לעיתים יש טיפולים שזמן המפגש שונה בהתאם לסוג ואופי הטיפול
כל הכנת דו"ח דורשת מחשבה וזמן מהמטפלים ולכן הכנת דו"ח סיכום טיפול תהיה בעלות נוספת. במידה ויש צורך לאישור או סיכום ביקור לא מפורט בשביל להגיש תיעוד על טיפול, בדרך כלל תהיה אפשרות לקבל ללא עלות נוספת.
נתוני המטופלים שלנו ותיעודי הטיפול נשמרים במערכת המיועדת עבור טיפולים אשר חלה עליהם חובת סודיות ומוגנת מחשיפה. מכיוון שהמכון שלנו הוא בגישה מולטי – דיסיפלינרית ויש התייעצות בין גורמי המקצוע השונים במכון, כל מי שמקבל טיפול במכון חותם על טופס ויתור סודיות על מנת שנוכל לשתף את המידע בין גורמי המקצוע.
ישנן מגוון סדנאות והדרכות הורים, גם מפגשים חד פעמיים וגם מפגשים חוזרים. יש להתעדכן באתר וברשתות החברתיות של "מדיקל וילג"
התשלום מתבצע כל פעם לפני הטיפול, כלומר בסוף הטיפול משלמים על הטיפול הבא, שיטות התשלום רחבות ומודרניות, אפשר לשלם בכרטיס אשראי, צ'ק או מזומן וכן באפליקציות תשלום למינהן.
