04-6000767

מרכז לטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר

זמינות תורים מיידית!

תיאום תורים מהירים תוך 24 שעות!

טכנולוגיות מתקדמות

מכשור חדש בחזית הטכנולוגיה המתקדמת

רופאים מומחים

צוות רופאים מומחים מובילים בתחומי התמחות שונים

מהות המרכז

המרכז מעניק גישה משולבת לטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר, לילדים בגילאי 6-18 שנים, באמצעות מיטב המומחים בתחום.

האבחון מתבצע ע"י דר' אלמוג בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר, ללא צורך באבחון ממוחשב מקדים (מוקסו, טובה).  

לאחר האבחון הנמשך כשעה, הטיפול מתמקד בצרכי הילד ומקיף את כלל ההתערבויות הקיימות, בין אם תרופתיות או התנהגותיות, כאשר המטרה היא לבחון את הפרעת הקשב מנקודת מבטו של הילד ולאפשר לו להרחיב את ארגז הכלים האישי שלו לצורך התמודדות ארוכת טווח ובניית מסוגלות לחיים.

בהתאם לצורך, מבוצעות ישיבות צוות המנתחות את הקשיים מנקודות מבט מגוונות – לימודית, התפתחותית, תעסוקתית, משפחתית וחברתית – וההורים מקבלים מענה רחב ומשולב במקום אחד.

מודל ה- One-Stop Shop  מאפשר לנו לא רק להפנות את הילד לתמיכה נוספת אלא גם לסגור את המעגל הטיפולי כך שהרופא המאבחן הוא גם המפנה וגם העוקב אחר הטיפול, ונמצא בקשר ישיר עם מגוון המטפלות הקיימות במרכז. באופן זה, ההורים לא נופלים בין הכיסאות, לא מתמודדים עם טפסי הפניה מרובים ולא ממתינים חודשים בחוסר וודאות למענה.

הכל מתבצע במקום, במהירות, ביעילות, בשיתוף פעולה מלא ומתוך ראיה רחבה של הילד ומשפחתו.

כיצד מתבצע האבחון במרפאת הקשב במרכזנו?

בפגישת האבחון הראשונה דר' אלמוג יפגוש את הילד בליווי אחד ההורים או שניהם. חשוב לציין שאם ההורים אינם נשואים יש צורך באישור בכתב של שניהם להליך האבחון והטיפול.

יש חשיבות גדולה להתרשמות ההורים והמורים טרם פגישת האבחון. הדרך בה הם פוגשים את הילד בשתי מסגרות החיים המשמעותיות ביותר עבורו (בבית ובבית הספר) באה לידי ביטוי בשאלונים מוקדמים אותם יש למלא טרם המפגש.

לכן לא נוכל לקבל לפגישת אבחון ילד שיגיע ללא שאלונים מלאים (הורה ומורה).

בפגישת האבחון יתבצע תשאול מקיף של הילד והוריו, החל מרקע רפואי והתפתחותי וכלה ברקע משפחתי. תבוצע בדיקה גופנית ונוירולוגית בהתאם לצורך. לאחר מכן יבוצע ראיון קליני בפורמט Young DIVA-5 אשר יוצלב עם שאלוני ונדרבליט בכדי לאבחן האם קיימים קריטריונים מספקים להפרעת קשב ופעלתנות יתר בהתאם להגדרות ה DSM-V ועל מנת לקבוע את חומרת ההפרעה.

במיעוט המקרים בהם קיים צורך באבחון ממוחשב נוסף (מוקסו, טובה) הילד יקבל הפניה לביצוע המבחן. 

בתום פגישתנו הראשונה האבחנה תוסבר לילד ולהוריו ובמשותף נחליט כיצד נכון לצאת לדרך הטיפולית המועדפת על הילד ומשפחתו. חלקם יבחרו בטיפול תרופתי ואחרים יעדיפו לנסות טיפולים שאינם תרופתיים. במרכז אנו ערוכים לספק כל שיטה וטכניקה טיפולית מוכחת אשר מקובלת כטיפול יעיל להפרעת קשב ופעלתנות יתר.

צוות המרכז

מנהל המרכז
דר׳ מורן אלמוג ​

דר׳ מורן אלמוג הוא רופא מומחה ברפואת ילדים ומוסמך לטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר, בעל נסיון של למעלה מ-10 שנים בטיפול בילדים בארץ ובחו״ל. לאחר השלמת לימודי הרפואה באוניברסיטת ת״א דר׳ אלמוג התמחה ברפואת ילדים בבי״ח שניידר בו הוא ממשיך לעבוד גם כיום כחוקר וכרופא בכיר במערך החדשנות. דר׳ אלמוג השלים תקופת מחקר בסידני, אוסטרליה, במהלכה לקח חלק באבחון וטיפול במומי לב מורכבים. תחומי העניין שלו כוללים טיפולים דיגיטליים מתקדמים בבריאות הנפש, תחום בו הוא יועץ לחברות סטארטאפ וקרנות הון סיכון בארץ ובעולם. דר׳ אלמוג מוביל רפואה אינטגרטיבית מולטי-דיסיפלינרית המעניקה לילד ולמשפחתו את המענה הרחב ביותר. הילד תמיד במרכז ומטרת הצוות להתאים את הטיפול הנכון לצרכיו המשתנים.
דר׳ מורן אלמוג מנהל את המרכז המשולב לטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר במדיקל וילג׳.

הוא מתאר כך את גישתו לטיפול:
״התפקיד שלי כרופא הוא לאבחן כיצד הפרעת הקשב פוגעת בתפקוד ולעזור למצוא את המנגנונים שיאפשרו לילד לפצות על הפגיעה ולהתמודד עם ההפרעה. הילד במרכז והדרך שבה הוא תופס את ההפרעה היא הדרך שבה אנו ניגשים לעבודה המשותפת. הטיפול בהפרעת קשב ופעלתנות יתר כולל טיפול התנהגותי, POET, CogFun, הדרכת הורים, פסיכותרפיה אישית וקבוצתית, ארגון מחדש של מסגרות הלימודים בביה״ס ובבית, הבניה והטרמה בביצוע המטלות ועוד.

כמו כן, אין טיפול תרופתי שמתאים לכולם. אין מידה אחת.
מכיוון שההתאמה צריכה להיעשות בהתאם להשפעת התרופות ולתופעות הלוואי שלהן, הקשר עם הרופא המטפל צריך להיות ישיר וזמין. כאשר נדרש טיפול תרופתי, אני מאמין שניתן לבצע שינויים באמצעות מעקב טלפוני שמקל על ההורים והילד לאתר את התרופה והמינון הנכונים עבורם. מפגשים וירטואליים נותנים מענה לצרכים ספציפיים בטיפול ומייצרים מסגרת תקשורת גמישה במהלך התקופה הזו״.

מרפא/ה בעיסוק

תפקידו/ה של מרפאה בעיסוק בהקשר של קשב וריכוז הוא לתמוך ולסייע לאנשים שמתמודדים עם קשיים בקשב וריכוז. תפקידו\ה לעבוד יחד עם צוותים מורכבים אחרים, כמו מורים, יועצים ומנהלים בכדי לספק ייעוץ, טיפול ותמיכה מקצועית לסטודנטים, עובדים או ילדים עם בעיות קשב וריכוז. המרפא/ה עשוי/ה להשתמש בשיטות טיפוליות שונות כדי לסייע לאנשים עם בעיות קשב וריכוז. טיפול תרופתי , טיפול התנהגותי , טיפול תנועתי , שינוי יום יומי, טכניקות ניהול זמן, טיפול מחשבתי התנהגותי ועוד… במסגרת הטיפול, המרפא/ה עשוי/ה לספק כלים וטכניקות לסיוע בפיקוח על התנהגות המטופל.

קלינאי/ת תקשורת

קלינאי/ת תקשורת מתמקצע בתחום הטיפוח והתקשורת שמתמחה בתקשורת ובשפה בין אנשים. הקלינאי/ת לומד/ת ומתמחה בכישורים ובטכניקות של תקשורת יעילה ומסייעת לאנשים לשפר את יכולתם לתקשר ביעילות וביטחון. העיקרון המרכזי של קלינאי/ת התקשורת הוא לעזור לאנשים לשפר את יכולתם לתקשר בצורה ברורה, מובנת ומשמעותית. הקלינאית עובדת עם אנשים שיש להם קשיים בתקשורת, כגון קשיים בהבנת השפה, ביטוי עצמי, תקשורת לא-מילולית ועוד.

פסיכולוגיה

תפקידם של פסיכולוגים במקרים של הפרעות קשב וריכוז הוא לתמוך ולסייע לאנשים שמתמודדים עם בעיות הקשורות לקשב וריכוז. הפסיכולוג מתמחה בהערכה, דיאגנוזה וטיפול בהפרעות נפשיות והתנהגותיות כמו הפרעות קשב וריכוז, ומחקר תחום זה. פסיכולוגים עשויים לעבוד עם אנשים שונים כמו ילדים, מתבגרים או מבוגרים שסובלים מבעיות קשב וריכוז. הם יכולים לבצע הערכות ובדיקות פסיכולוגיות כדי לאבחן בעיות ולהבין את טיבן ותוצאותיהן על החיים היומיומיים של האדם.

פסיכיאטריה

תפקידם של פסיכיאטרים במקרים של הפרעות קשב וריכוז הוא לתמוך ולסייע לאנשים שמתמודדים עם בעיות הקשורות לקשב וריכוז באמצעות ייעוץ רפואי וטיפול רפואי. הפסיכיאטר הוא רופא שמתמחה בטיפול בבעיות נפשיות ונוירולוגיות. הוא יכול לבצע הערכות מקיפות של התפתחות והשפעות הפרעות קשב וריכוז על חיי האדם ולהתאים את הטיפול המתאים לכל מקרה. פסיכיאטרים עשויים להציע טיפולים מגוונים באמצעות תרופות כדי לשפר את הקשב והריכוז ובמקרים מסויימים שילוב של תרופה וטיפול רגשי.

אילו טיפולים קיימים להפרעת קשב?

טיפול תרופתי

במקרים בהם נדרש טיפול תרופתי, הילד והוריו יקבלו הסבר מקיף לגבי התרופות האפשריות, תופעות הלוואי המוכרות והדרך בה נכון להתקדם בטיפול התרופתי, תוך מעקב צמוד אחר יעילות הטיפול ותופעות הלוואי. בהתאם לצורך נקבע מפגשים טלפוניים או וירטואליים בכדי להקל על הטיפול התרופתי. לאחר התאמת הטיפול לילד נקבע פגישת מעקב לאחר כ-4 חודשים. חשוב להגיע לפגישת המעקב עם שאלונים עדכניים (הורה ומורה).

טיפול התנהגותי

במקרים בהם נבחר לצאת למסלול טיפולי התנהגותי (עם או ללא טיפול תרופתי) תקבע פגישת המשך עם מרפאה בעיסוק המטפלת ב POET ו- CogFun. במקביל נקבע טיפול פסיכולוגי או דיאדי בהתאם לצורך, עם פסיכולוגית חינוכית.

כמו כן, ילד המאובחן במרכזנו עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר יקבל המלצות נרחבות להתנהלות בבית הספר, כולל המלצות להוראה מתקנת, תוספת זמן לבחינות והקלות נוספות.

טיפול משלים בבית

המלצות שכיחות להתנהלות בבית באות לעזור לילד לתכנן את יומו, לארגן את חומר הלימודים וליצור סביבת למידה תומכת בבית. מומלץ לאפשר לילד לעבוד באופן עצמאי במקטעי זמן קצרים, תוך הדרכה והבניה של תהליך הלמידה במקביל לעידוד פעילות עצמאית לאחר הקניית מושגי היסוד. יש לאפשר פעילויות קצרות, מדידות וברורות באופן שיקל על הילד להתמודד עם רצף המשימות. שעון ויומן הינם כלים בסיסיים ונגישים המאפשרים לילד לזכור, לתחם ולבצע את המטלות השונות.

המלצות להצלחת הטיפולים

אלו הם ארבעת העמודים עליהם עומדת כל הדרכה לאורח חיים בריא, כאשר המרכיב החמישי החשוב לא פחות הוא הגבלת שעות המסכים. ילדים הסובלים מהפרעת קשב ופעלתנות יתר נוטים להעביר שעות ארוכות מול המסך (טלפון, טבלט, מחשב, טלוויזיה) אם מכיוון שהם מתקשים להעסיק עצמם בפעילויות אחרות, ואם מכיוון שההורים מפנים אותם למסך ע"מ לקבל מעט שקט.

ככל שהפרעת הקשב חמורה יותר כך מומלץ להגביל יותר את שעות המסכים בבית.

עד כיתה ד' מומלץ להמנע משימוש בטלפון נייד ולהגביל לשעה אחת ביום את זמן הטלוויזיה והמחשב גם יחד.

כמו כן, חשוב לעודד את הילדים לקריאה. היכולת לקרוא ספר באופן עצמאי מרחיבה את האופקים, מעשירה את הדמיון, מהווה פעילות פנאי שקטה ותורמת לפיתוח הקשב ולהתכנסות לפני השינה. כחלק מהדרכת ההורים במרכז אנו ממליצים להמשיך להקריא לילדים ספרים עד שהם רוכשים את היכולת בעצמם.

במדיקל וילג' אנו מאמינים בטיפול משולב בהפרעת קשב המציב את הילד ומשפחתו במרכז ומאפשר לכל ילד לקבל את המענה המדויק עבורו, תוך אבחון מעמיק והבנה רחבה של צרכי הילד המשתנים בהתאם למכלול הגורמים עימם הוא מתמודד. אין טיפול אחד דומה למשנהו כפי שאין ילד אחד הדומה לאחר. 

כל מטופל הנכנס אלינו מהווה דף חדש והגישה הייחודית שלנו מאפשרת לכתוב את הטיפול ביחד.

שאלות נפוצות:

הפרעת הקשב מוגדרת ב DSM-V כהפרעה המשלבת תסמינים של חוסר קשב ופעלתנות יתר אשר פוגעים בתפקודו של הילד במגוון מסגרות חיים.

תסמיני חוסר קשב הינם מגוונים וכוללים שכחנות, פזרנות, דחיינות, חוסר תשומת לב לפרטים, קושי להתמיד במטלות והימנעות מפעילויות המצריכות חשיבה ממושכת ומאמץ מנטלי.

אצל חלק מהילדים תסמינים אלו ילוו בתסמיני פעלתנות יתר ואילו אצל אחרים יופיעו תסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות בלבד.

תסמיני פעלתנות יתר הינם מגוונים וכוללים תחושה של מנוע פנימי, תנועתיות ותזזיתיות בלתי פוסקת, דברנות, חוסר סבלנות והתפרצות לדברי אחרים, קושי של הילדים להמתין לתורם או להישאר ישובים לאורך זמן.

חשוב להדגיש שתסמינים אלו בפני עצמם אינם מגדירים את ההפרעה.

כולנו חווים תסמינים שונים של חוסר קשב ופעלתנות יתר לסירוגין. האבחון המדוייק יבחן את התסמינים אל מול גילו של הילד, טווח הקשב המצופה ממנו, התנהגותו בכיתה ובבית, עם חברים ובמסגרות חיים שונות, בשילוב שאלונים (הורה ומורה) וראיון מקיף. כמו כן, המפגש הרפואי הראשוני יכלול תשאול מקיף באשר לרקע הרפואי, התפתחותי ומשפחתי של הילד.

לקות למידה מתבטאת בקושי ברכישת אבני היסוד בלמידה משמעותית. לרוב הקושי יתבטא בכישורי שפה (קריאה וכתיבה) או חשבון בשנים הראשונות בביה"ס היסודי.

בעבר היו בשימוש הגדרות שונות לתיאור לקות למידה, אשר עשויות להיות מוכרות לחלק מההורים.

דיסלקציה נקראת כיום לקות למידה שפתית ודיסקלקוליה נקראת בהתאמה לקות למידה בחשבון.

אבחון לקות למידה מתבצע בנפרד מאבחון הפרעת קשב ופעלתנות יתר.

בהקשר זה, חשוב לציין שבכ-40% מהמקרים קיים גם מרכיב של לקות למידה בילדים הסובלים מטווח קשב קצר. הטיפול להארכת טווח הקשב ולשיפור התפקודים הקוגניטיביים אשר מתבצע במרכזנו מאפשר לילדים פנאי ללמידה משמעותית והוראה מתקנת, ובכך נפתחת הדרך לגישה מכילה אשר רואה את מלוא הפוטנציאל הקיים בילד ועוזרת לו לפתח מסוגלות, להאמין ולהגשים עצמו. 

על פי הצורך נמליץ על אבחון פסיכודידקטי (החל מסוף כיתה ג') אשר מבוצע גם הוא במרכזנו וכולל מספר פגישות עם פסיכולוגית חינוכית התפתחותית מומחית באבחון לקויות למידה.

בנוסף ללקות למידה, ילדים הסובלים מהפרעת קשב ופעלתנות יתר עלולים לפתח קשיים חברתיים עד כדי חרדה חברתית, תחושת חוסר בטחון וירידה בערך העצמי עד כדי דיכאון, והפרעת התנהגות המתבטאת בהתפרצויות זעם, חוסר ויסות רגשי, עד כדי אלימות, התנהגות מסוכנת והפרעת התנהגות מתריסה מתנגדת (Oppositional Defiant Disorder). כמו כן, חלק מהילדים יפתחו תלות בשימוש בחומרים פסיכואקטיביים ואחרים יסבלו מקשיי שינה. 

בהתאם לצורך וע"פ התרשמות הצוות המטפל, קיימת אפשרות להפנות ילדים לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי במרכזנו, במקרים בהם קשיים נפשיים אינם מקבלים מענה מספק על אף טיפול יעיל להקלת תסמיני הפרעת הקשב.

שיתוף הפעולה עם ההורים הכרחי כמובן להצלחת כל טיפול בילדים. במרכזנו קיימת אפשרות לטיפול דיאדי בו נתמקד בהדרכת הורים תוך שיתוף ושיקוף הקושי איתו מתמודד הילד ואיתור הדרכים בהן ההורים עשויים לתרום לוויסות הרגשי של הילד, לשיפור יכולותיו הניהוליות ולפיתוח וטיפוח התפקודים הקוגניטיביים שלו באמצעות טכניקות מתקדמות כגון POET ו- CogFun.